Vandretur i Geopark Odsherred

Den nye Højderygsti vil lede os gennem tiden til imponerende udsigter og gravhøje fra bronzealderen.
30. april 2017
Gratis

Kom med på vandretur i Geopark Odsherred d. 30. april, hvor den nye Højderygsti vil lede os gennem tiden til gravhøje fra bronzealderen og imponerende udsigter.

På vandreturen vil vi opleve det prægtige istidslandskab, der blev skabt under den seneste istid for ca. 15.000 år siden.

Den geologiske beskrivelse af Odsherreds landskab omfatter de forskellige isfremstød i istiden, dannelsen af Odsherredbuerne og andre landskabelige detailformer. Kulturgeografisk har inddæmningen af Lammefjorden haft stor betydning for Odsherred, og produkter derfra indgår i konceptet om Geopark Odsherred, som desuden er kommet med i UNESCO’s geopark program.

Turen er gratis, og der vil være gåture på både 5 og 8 km.

Vi mødes ved P-pladsen ved Høvevej 57 i Høve kl. 11, hvor vi i bil kører til Dutterhøje Gravhøje, som er fem gravhøje fra den ældre bronzealder. Ved Dutterhøje starter gåturen mod Maglehøj på ca. 2,7 km.

Derfra er der ca. 2 km til Esterhøj, hvor vi er tilbage til udgangspunktet. For dem der har lyst til ekstra 3 km, vandrer vi videre til Brendeshøj og derefter til shelterpladsen i nærheden af det gamle teglværk.

Vores turleder er Frank Lykke Hansen, der er cand.scient. i geografi og gymnasielærer. Undervejs vil han fortælle om gravhøjene, og fra toppen af disse er der en fantastisk udsigt over landskabet.

Vi holder frokostpause med vores medbragte mad og drikke i Høve og ved shelterpladsen.

Turen starter kl. 11 og varer til omkring kl. 14.

Vi mødes ved P-pladsen ved Høvevej 57, 4550 Asnæs, søndag d. 30. april kl. 11.

Husk mad og drikke.

Tilmeldingsfrist er udløbet.