Rumænien - Bjørne, bævere og borge

Velkommen på en rejse tilbage til middelalderbyer, dyreliv og storslået natur.
12. - 20. oktober 2024

Tag med på studietur til Rumænien i Efterårsferien 2024

Vidunderlig kultur og prægtige, grønne bjerge. Rejs med til Rumænien i efterårsferien 2024 og oplev blandt andet den historiske hovedstad Bukarest. Transsylvaniens smukke landskaber og ikke mindst de eventyrlige slotte.

Transsylvanien. Det klinger helt eventyrligt – og mange tænker sikkert på en bestemt blodsugende herre og hans gotiske slot. Men området er meget mere end Grev Dracula. Her mødes imponerende natur og oldgammel historie. Hele Nord Rumænien og vest for Karpater-bjergene betegnes Transsylvanien, der betyder ”hinsides skoven”, og denne del af landet byder da også på dybe skove, hvor brune bjørne, losser og ulve strejfer omkring. Tiden har glemt de små middelalderbyer, der ligger spredt ud i det grønne landskab. Og ind imellem troner et smukt, historisk slot.

I Rumæniens historiske hovedstad mødes fortid og nutid. Handelsstrøg, der myldrer med turister og moderne storbystemning, og smalle gader med hyggelige cafeer ligger side om side med betonbyggeri, der vidner om hårde år under kommunismen. Samtidig er den gamle bydel og handelsgade, Lipscani, et virvar af smukke bygninger, gallerier, fine stræder, restauranter og værtshuse. Her mærker man Bukarests storslåede fortid. Parlamentspaladset, opført af den tidligere diktator Nicolae Ceausescus, er hovedstadens største attraktion. Bogstaveligt talt. Det gigantiske palads har ikke mindre end 1.000 værelser fyldt med marmor, krystal, silke, guld og monstrøs overdådighed. 30.000 boligejendomme og flere kirker blev ryddet for at skabe plads til den enorme bygning, og paladset stod i skarp kontrast til beton-arkitekturen, der prægede tiden. Parlamentet er verdens næststørste bygning og én af de dyreste nogensinde bygget.

Highlights på turen :

-  Lad dig overvælde af landskaberne i Karpaterne

-  Kom tæt på bjørn og bæver i utæmmet natur

-  Spejd efter orkidéer og et væld af fugle

-  Nyd landlig idyl og gæstfrihed

-   Hør historien om grev Dracula og se Bran Slot

- Byvandring i byerne Bukarest, Magura, Brasov, Sinaia,

Sibiu, Cluj

- Besøge et lokalt landbrug

- Fordrag med en repræsentant for det tyske mindretal

- Nationalparken Piatra Craiului

- Clujs Etnografiske museum

- Guldminebyen Roșia Montană

- Samt meget mere 😊

Den faglige leder på Rumænienturen er Simona Munteanu som er født i Brasov. Hun har stor interesse for natur og har arbejdet for Carpathian Large Project som en public awareness officer i 10 år. På nuværende tidspunkt arbejder hun som lokal naturguide, hvor hun nyder at fortælle om Romænien og dets natur.

Turen koster 21.980.kr person med fuld pension for 9 dage

4. august 2024 er både deadline for både tilmelding til turen samt restbetaling af beløbet.

Er du interesseret i turen, må du meget gerne skrive eller kontakte Myuran Bala på, mb@geografforbundet.dk. Eller ringe på : 29729389

Dato

Den 12. - 20. oktober 2024.

Vi tilbyder rejsen for 21.980 kr. pr. person  for 9 dage med fuld pension.

Eneværelse tillæg (på forespørgsel – 2.750 kr.)

Ved tilmelding opkræves deltagere 3.000 kr. per person i depositum.

Restbetaling skal indbetales d. 4. august 2024.

Inkluderet

Fly København – Bukarest t/r

Overnatning på gode og hyggelige hoteller og guesthouses i delt dobbeltværelse (med eget bad/toilet)

Alle entréudgifter ifølge program

Alle udflugter ifølge program

Ophold i bjørneskjul

Helpension på rejsen

Al transport ifølge program

Engelsktalende natur- og kulturguide

Ikke Inkluderet

Afbestillings- og rejseforsikring

Drikkevarer (ud over vand til måltider)

Visse måltider ifølge program

Drikkepenge til guider og chauffører (beregn 40-50€ per person)

Eneværelse tillæg (på forespørgsel – 2.750kr)

Tilmelding og depositum

Depositum : 3000.kr pr. person

Betaling af depositum og tilmelding skal ske her på hjemmesiden

Frist for tilmelding er 4. august 2024.

Rejseleder

Simona Munteanu

Faglig leder

Myuran Bala : Medlem af kursusudvalget samt skolelærer. Kontakt på e-mail : mb@geografforbundet.dk  eller Mobil : 29729389

Turen arrangeres i samarbejde med Panorama Travel.

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Dag 1 (12.10): København – Bukarest – Magura (200km / 3½ time)

Vi flyver fra København om morgenen og ankommer til Rumæniens hovedstad først på eftermiddagen. Her skal vi på en guidet rundtur i hovedstaden, hvor der især lægges vægt på de forskellige epoker byen har været igennem. Det gælder både for Osmaniske arv, Habsburgerne, kommunisttiden og den vestlige verdens indflydelse efter murens fald.

Herefter indlogeres vi på hotel i hovedstaden.

Måltider: Aftensmad (afhængigt af ankomsttid)

Overnatning: Europa Royale

Dag 2 (13.10): Bukarest – Magura (200km)

Efter morgenmaden køres vi nordpå til landsbyen Magura, der ligger midt i bjergene 35 km fra den gamle by Brasov. Turen går gennem smukke bjerglandskaber og tager 3 timer. På vejen gør vi holdt i Sinaia ved Peles-slottet. Slottet er et ny renæssanceslot. Det ligger på en del af den middelalderlige rute der forbinder Transsylvanien og Valakiet. Slottet blev opført mellem 1873 og 1914, og blev bygget til kong Carol 1. af Rumænien.

Vi spiser ligeledes frokost i Sinaia.

Herefter går turen videre til Magura hvor vi indlogeres på Villa Hermanni. Ejerne er saxiske og tyske, og har en enorm viden om historien i Rumænien. Ligeledes har stedet en fantastisk beliggenhed med fantastisk udsigt over Karpaterne.

Overnatning: Villa Hermanni http://cntours.ro/en/guesthouse_villa_hermani.htm

Dag 3 (14.10): hyggelig landsbyer, hyrdebesøg og skønne udsigter over Karpaterne

Efter en solid morgenmad på vores guesthouse, skal vi på vandretur i Magura eller Pestera og kigger lidt på byen. Her er det som om, tiden har stået stille. Hestevogne er intet særsyn, og vi kan tage en snak med de lokale og få et lille indblik i deres hverdagssysler og landbruget.

Vi skal også besøge en lokal hyrde, og høre om livet som hyrde i Transsylvanien, og her spiser vi en dejlig frokost.

Om eftermiddagen vender vi tilbage til vores guesthouse til lidt afslapning.

Overnatning:Villa Hermanni

Dag 4 (15.10): Byrundtur i Brasov og møde med

I dag begynder vi forholdsvis tidligt, så vi kan ankomme tidligt til Bran Slot. Det ligger en god halv times kørsel væk (15 km) og er også kendt som grev Draculas Slot. Takket være den irske forfatter Abraham "Bram" Stokers verdensberømte gyserroman ”Dracula” (1897), der omhandler vampyrgreven Dracula og hans slot i Transsylvanien, er Bran Slot i dag en af Rumæniens mest berømte turistattraktioner.

Vlad III Dracula (1431-76) var en valakisk krigsfører og prins. Han havde tilnavnet ”Tepes”, der betyder noget i retning af ”Spidderen” og refererer til, at han var berygtet for nådesløst at pælespidde sine fjender. Navnet Dracula har to betydninger: Søn af dragen og søn af djævelen. Vlad III har ikke boet på Bran Slot, men har angreb det flere gange for at straffe købmændene, som ikke adlød hans ordrer. Hans eget slot ligger i dag i ruiner.

Siden starten af 1970'erne er Vlad Dracula ofte blevet associeret med vampyrgreven fra Stokers roman. Man har nemlig troet, at Stoker var inspireret af den historiske Vlad Draculas liv. Nyere forskning har dog vist, at dette næppe var tilfældet. Stoker stødte på navnet og brugte det til den roman, han allerede var i gang med.

Dracula blev født i Sighisoara, der er en velbevaret middelalderby lidt længere nordpå. Man kender ikke meget til Draculas tidlige liv, men han lærte alt, der var forventet af en kristen ridder. Dracula opnåede over en periode megen magt men blev væltet af tronen tre gange. Desuden sad han i fængsel i 16 år i Ungarn og deltog i et stort antal krige. Han advarede især mod det Osmanniske Rige som en alvorlig trussel mod Europa.

Dracula var berygtet for at pælespidde sine fjender. Det siges tilmed, at han nød at indtage sine måltider på trappen foran sin residens, hvorfra han kunne kigge på sine fjenders pælespiddede lig, der var opsat langs landevejene til skræk og advarsel. Dette træk er ofte blevet fremhævet (og overdrevet) for at associere Dracula med vampyrer.

Efter frokostem kører vi ind til Brasov og skal se lidt på denne spændende by.

Brasov blev grundlagt i 1211 i korsfarer-tiden af den Tyske Orden. Det var et broderskab, der skulle tage sig af pilgrimme og sårede i Det Hellige Land. Den Tyske Orden fik med tiden Østeuropa som sit vigtigste virkefelt. Brasov blev befolket af saxere sammen med seks andre byer – de såkaldte ”Siebenbürgen”. Brasov har i dag 250.000 indbyggere og ligger smukt på kanten af Karpaterbjergene. I den gamle bydel skorter det ikke på bygninger i gotisk, barok- eller renæssancestil. Her er mange fine motiver. Brasov emmer af historie og er helt forståeligt et yndet turistmål. I Brasov skal vi blandt andet se dem ”Sorte Kirke” som er en evangelisk kirke opført i 1300 tallet i gotisk stil. Et imponerende syn.

Sidst på dagen vender vi hjem til vores guesthouse og spiser en dejlig aftensmad.

Overnatning: Villa Hermanni

Dag 5 (16.10): Piatra Craiului

Efter morgenmaden tager vi vandreskoene på og stiger på bussen, som kører os til Piatra Craiului Nationalpark. Denne nationalpark er nok mest kendt for den længste og højeste kalkstenskløft i Rumænien. Parken rummer en af de største biodiversiteter I hele Rumænien, med over 300 arter svampe, 100 arter mosser, 216 arter sommerfugle, 112 arter fugle og af de store pattedyr kan bjørn, uld, los og gemser nævnes.

Vi går mellem høje vægge og ser om vi kan finde murløber men også nucifraga (nøddekrigeslægten, spurvefugle), alpejernspurv (prunella collaris), bjergpiber (anthus spinoletta), tretået spætte (picoides tridactylus), sortspætte (dryocopus martius), fuglekonge (alm. og rødtoppet, regulus regulus og regulus ignicapilla) og serinus (guliriskslægten). Vandreturen foregår i ro og mag og omkring 3 timer afhængigt af hvad vi ser på turen, og hvordan det går for gruppen med at gå.

Derefter tager vi bussen ud af kløften. Vi bliver sat af for at gå ned ad skråningerne og spejde efter forskellige orkidéer og andre blomster. Vi finder et godt sted at spise vores madpakke, inden vi vender tilbage til vores hyggelige guesthouse.

Om eftermiddagen kører vi ud til vores bjørneskjul (1 times kørsel), hvor vi forhåbentligt skal have nærkontakt med de brune bjørne. Rumænien og særligt Transsylvanien er kendt for sine meget stærke bestande af Europæiske brunbjørne.

Den brune bjørn er Europas næststørste rovdyr og den mest udbredte art af bjørne i verden. Det anslås at der på verdensplan findes over 200.000 individer, hvoraf de 6000 lever i Karpaterne i Rumænien. Fra vores skjul har vi mulighed for at betragte de store dyr på nært hold. De brune bjørne går i vinterhi og sover op til 6 måneder af året i små huler. Den sparer på energien ved at sænke sit hjerteslag fra omkring 40 til 8 slag i minuttet. Før vinteren har bjørnen ædt sig fed i fisk, bær, planter og andet godt. Bjørne er opportunistiske i forhold til føde og æder alt fra bær, græs og skud til små og store byttedyr, desuden tager de ådsler.

Vi sidder sammen i skjulet et par timer og venter spændt på, at bjørnene skal komme tæt nok på, så vi kan tage nogle fine billeder (se ”Info om rejsen” for uddybende information om bjørneskjulene- billeder er gennem ruderne i skjulet).

Vi vender tilbage til vores guesthouse, hvor aftensmaden står klar til os.

Overnatning: Villa Hermanni

Dag 6 (17.10): Transfer til Cluj

Efter morgenmaden begynder vi at køre mod Cluj. Det tager samlet omkring 5 timer at køre. Når vi ankommer, skal vi på en guidet byrundtur i byens historiske centrum, hvor der især vil være et fokus på forholdet til Ungarn. Ligeledes skal vi også besøge det etnografiske museum i byen.

Byen er den historiske hovedstad i Transsylvanien, og er bygget på et gammelt romersk / dakiensk fundament. I middelalderen var byen navngivet Culus, men skiftede i det 15. århundrede navn til Cluj. Men byen har også været kendt for sit tyske navn Klausenburg og dens ungarske navn Kolozsvár.

Blandt de historiske særværdigheder i byen kan der nævnes, huset hvor Matthias I Corvinus (konge af Ungarn i 1458-90) er født, den romersk-katolske kirke St. Michael som er en af Rumæniens største gotiske kirker. Ligeledes kan Bánffy paladset der nu er et kunstmuseum nævnes.

Efter byrundturen fortsætter vi til vores hotel i byen.

Overnatning i Cluj: - endnu ikke fastlagt hvor vi overnatter

Dag 7 (18/10): Fra Cluj til Rosia Montania og guldminebesøg (127km / 2, 5 time)

Efter morgenmaden kører vi mod Rosia Montania som har været en vigtig guldmineby siden romertiden. Siden slutningen af 1990´erne har der været debat omkring minen, og projektet til at skabe Europas størst sølv- og guldmine. Minens fremtid blev cementeret med en UNESCO anerkendelse i 2021, der forbyder al fremtidig minedrift.

Dagens fokus bringer os i spændende dialog om grænsefladerne mellem fordele og ulemper ved minedrift, og ligeledes de hensyn til både naturen og kulturen som spiller en rolle i minedriften.

Vi spiser frokost i minebyen Rosia Montania.

Efter frokosten fortsætter vi i bussen til Sibiu som tager os godt to timer. Efter ankomst sidst på eftermiddagen, indlogeres vi på vores hotel.

Overnatning i Sibiu: - endnu ikke fastlagt hvor vi overnatter

Dag 8 (19/10): Byrundtur i Sibiu og tilbage til Bukarest

Efter morgenmaden skal vi på byrundtur i byen der også kaldes ”Byen med øjne” på

grund af dens mange historiske bygninger med delvist åbne tagkonstruktioner.

Byens historiske centrum er anerkendt som en UNESCO arv, og med god grund, smukke historiske bygninger pryder cen historiske bydel, og byen har tidligere været vurderet den 8. mest idylliske by at bo i.

Efter byrundturen fortsætter vi turen tilbage mod Bukarest hvor vi indlogeres på vores hotel til en sidste aften.

Overnatning: Hilton Garden Inn

Dag 9 (20/10): Hjemrejse

En spændende rejse til en af de smukkeste regioner i Europe lakker mod enden, og vi tager til lufthavnen i passende tid til at checke ind og rejse retur til Danmark.