Etiopien

Tag med til et ældgammelt kristent land i Afrika. Et land med sin helt egen kultur, sit eget alfabet og ikke at forglemme, den fantastiske mad! Turen byder på både naturgeografi og kulturgeografi.
10. - 20. oktober 2018

Etiopien er et ældgammelt land og et af de mest spændende lande at besøge i Afrika med sin  helt egen kultur, eget alfabet og en fantastisk madkultur. Og så er Etiopien det eneste land i Afrika, der aldrig er blevet koloniseret.

På denne rejse fokuserer vi på den nordlige del af det store land nemlig Amhara provinsen.

Det nordlige Etiopien et helt utroligt smukt og frodigt område gennemskåret af bjerge, som er en del af Rift Valley. Midt i naturen finder man de store seværdigheder såsom, vandfaldet Blue Nile Falls og Lalibelas kirker, der er hugget direkte ud af bjergene.

Områder af landet lider i perioder af hungersnød bl.a. i den nordlige del af landet fx Tigray. På den udbudte tur rejser vi rundt i  Amhara provinsen.

Her er nogle af højdepunkterne:

Møde med international NGO og  en landmand, der dyrker det euforiserende stof khat.

Gondar dæmningen - et af de mange kraftværker, der er skudt op i landet.

Etiopierne bygger mange dæmninger, hvilket hverken Sudan eller Egypten mildt sagt ikke er særlig glade for. Etiopien vil opsamle vandet for senere at bruge det til at producere elektricitet, som de vil sælge.

”Lucy”, menneskets ældste forfader, er fundet i Etiopien. Vi besøger Nationalmuseet og universitet, hvor vi møder palæontolog. Etiopien er rigt på fossiler.

Besøg hos  en eller to lokale familier for at høre om deres liv.

Skolebesøg.

Afrikas største marked i Addis Ababa, hvor vi selvfølgelig også kommer på en rundvisning.

Etiopien er et kristent land, selvom deres tro ligger meget langt fra vores. Netop Etiopiens kirker kan man ikke komme udenom på turen til landet - ikke mindst fordi de er så smukke.

På turen mødes vi med et par af de lokale præster - bl.a. på et kloster i Tana-søen. Vi sejler ud til klosteret.

Vi mødes også med et kollektiv af ateister i et ellers meget kristent land.

Der arbejdes på et møde med en person, der kan fortælle om udviklingssamarbejdet mellem Danmark og Etiopien.

Nedenstående er fra Udenrigsministeriets landestrategi for Etiopien

Selvom billedet af Etiopien som et af de fattigste og mest sårbare lande i verden kan være vanskeligt at udviske, har landet de senere år haft en vis succes med at ændre image, hvilket har vakt opmærksomhed blandt internationale investorer og donorer. Målet er at opnå status som et lavere mellemindkomstland inden 2025, og som et klimaambitiøst land sigtes efter, at dette opnås gennem CO2-neutral vækst.

Vi vil høre mere om denne strategi for landets udvikling.

Foto: Rene Baars

Pris pr person i dobbeltværelse: 18.995 kr.

Enkeltværelsestillæg: 790 kr.

Tilmelding og depositum

Depositum kr. 3.000.

Betaling af depositum og tilmelding skal ske her på hjemmesiden.

Frist: 1. juli 2018

Restbetaling opkræves den 5. august 2018 ved udsendelse af e-mail indeholdende faktura på det resterende beløb.

Inkluderet i prisen: Fly København – Addis Ababa og Lalibela – Addis Ababa – København.

Dansk ekspertrejseleder på hele turen, lokalguide på hele turen, ophold på gode 3-stjernede hoteller med morgenmad, transport i bus, halvpension, alle entréer.

Ikke inkluderet i prisen: Visum – Det bestilles via hjemmesiden www.evisa.gov.et og koster 50$

Faglig leder: Markus Bogisch er ph.d. i kunsthistorie, forfatter, redaktør og foredragsholder. Markus har rejst i Etiopien mange gange.

Turansvarlig: Lise Rosenberg, kursusudvalget. Lise har arrangeret flere tur for Geografforbundet. Kontakt gerne Lise for flere informationer lr@geografforbundet.dk  tlf. 22 39 77 77.

Rejsen arrangeres i samarbejde med Bifrost Rejser.

Forsidefoto: milosk50.

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Dag 1 - Afrejse

Afrejse fra København sidst på eftermiddagen. Natfly via Stockholm til Etiopiens hovedstad Addis Ababa.

Dag 2 – Addis Ababa

I dag skal vi opleve Addis Ababa, hvis poetiske navn betyder ”ny blomst”. Byen blev grundlagt af kejser Menelik II i 1886. Dengang var den ikke mere end en stor teltlejr. I dag tæller byen mere end 3 millioner indbyggere.

En køretur en tur gennem byen giver et godt indtryk af den pulserende hovedstad.

Derefter besøger vi Nationalmuseet, som har genstande, der primært stammer fra det nordlige Etiopien, blandt andet kultstatuer fra den sabæiske civilisation. Og vi skal da også se kejser Haile Selassies trone. Museets underetage er viet til dyrelivet, som eksisterede i Etiopien for mange millioner år siden. Blandt eksponenterne er knoglerne af en meget tidlig, velkendt hominid: Lucy.

Senere på dagen møder vi en geograf på universitetet.

Dagens program slutter med en velkomstmiddag med specialiteter fra hele Etiopien.

Dag 3 - Debre Markos og Debre Libanos

Nu kører vi nordpå, og første stop – ca. 100 km fra Addis – er Debre Libanos, et af de vigtigste klostre i hele Etiopien. Før den etiopiske kirke opnåede sin selvstændighed i 1959 fungerede klostrets abbed ofte som kirkens egentlige overhoved, hvorimod patriarken ifølge traditionen var en koptisk biskop, der blev udsendt til Etiopien fra Egypten. Den første etiopiske patriark, Abuna Basilios (1959-70), ligger begravet i Debre Libanos. Vi ser klostrets smukke hovedkirke med sine farvestrålende glasmosaikker. Uden for klostrets mure er der altid et stort mylder af pilgrimme i deres karakteristiske hvide dragter. Her mødes vi med en præst, der fortæller om kristendommen i Etiopien.

Efter besøget af Debre Libanos klostret spiser vi frokost på en lokal restaurant. Mens maden tilberedes, går vi en tur til den nærliggende bro, der blev opført af portugiserne i 1500-tallet. Udsigten over den flere hundrede meter dybe kløft, som sidefloden til Den Blå Nil har skåret igennem landskabet, er overvældende. Der findes et rigt fugleliv på stedet.

Senere på eftermiddagen når vi frem til Den Blå Nil. Det bliver mærkbart varmere, jo længere man kører ned i den dybe kløft. I bunden af den hersker et helt andet klima og en helt anden flora end oppe på plateauet. De sidste 100 km til byen Debre Markos, hvor vi overnatter, fører os igennem frugtbart landbrugsland. Her er mange marker med en af Etiopiens vigtigste afgrøder, teff. Vi gør holdt undervejs for at tale med en landmand.

Dag 4 - Bahir Dar og Den Blå Nils vandfald

For de morgenfriske vil der være mulighed for at overvære en etiopisk ortodoks gudstjeneste i Debre Markos før morgenmaden. På vej til Bahir Dar, Amhara-regionens hovedstad, stopper vi ved Zengena-kratersøen, en næsten perfekt cirkelformet kratersø omgivet af en bestand af gamle træer med kolonier af vilde colubus-aber.

I landsbyerne i nærheden sælges der autentisk håndværk, som flettede kurve, siddepuder af koskind og fluevifter fremstillet af hår fra hestenes hale.

Efter frokost kører vi ud til Den Blå Nils vandfald, 30 kilometer øst for Bahir Dar. Undervejs kan man se mange fugle som marabu, storke, ibis, kohejre og topørn. Der er plantager af sukkerrør og khat. Fra landsbyen Tissisat vandrer vi langs en kløft til vandfaldet, som på amharisk kaldes Tis Abay (”stor røg”). På vejen tilbage krydser vi Den Blå Nil i flodpramme.

Dag 5 – Tanasøens klostre og Gondars dæmning

Tana-søen er med sin overflade på over 3000 km² Etiopiens største ferskvandssø. Den Blå Nil, der forenes med Den hvide Nil i nærheden af den sudanesiske hovedstad Khartoum, løber ud af Tana-søen. I 1500-tallet da den muslimske general Ahmad ibn Ibrahim al-Ghazi var tæt på at erobre det kristne Etiopien, flygtede de etiopiske munke til Tana-søen, hvor de grundlagde nye klostre på mange af de i alt 37 øer, der findes i søen.

Vi sejler fra Bahir Dar til Zege-halvøen, der imponerer med sin frodige natur. Vejen til Ura Kidane Mehret, der ligger midt på halvøen, fører igennem en skov befolket af aber og talrige fugle. Under de store træers grønne tag vokser der kaffebuske. Her finder vi rundkirken Ura Kidane Mehret, der er udsmykket med unikke farvestrålende vægmalerier. En præst eller diakon vil forklare os deres ikonografi og mening.

Fra Tanasøen kører vi videre til byen Gondar.

Dag 6 - Gondar – Fasil Ghebbi paladset og dæmningen

Gondar blev grundlagt af kejser Fasilides i 1635 og fungerede som hovedstad i over 200 år. Byen, der talte over 60.000 indbyggere i 1600-tallet, var inddelt i fire forskellige kvarterer i hvilke henholdsvis adelen, de kristne, muslimerne og de etiopiske jøder boede. Samtidig var byen hovedsæde for den etiopisk ortodokse kirke.

Om formiddagen besøger vi Fasil Ghebbi. De ældste paladser, bygget under kejser Fasilides, Yohannes I og Iyasu I, afspejler tydeligt den portugisiske indflydelse, som Etiopien oplevede i 1500- og 1600-tallet. Der er tale om monumentale bygninger opført i sten – i deres kontrast til befolkningens stråtækkede lerhytter må de før i tiden have virket endnu mere storslået.

Efter frokost ser vi Debre Birhan Selassie kirken, der er berømt for sine fresker. Kirken er en af de få, der undgik at blive ødelagt af sudaneserne i slutningen af 1800-tallet.

Vi kører også ud og ser dæmningen lidt uden for byen. Etiopien har de seneste år bygget mange dæmninger rundt omkring i landet. Vi har fået mulighed for at besøge en af dæmningerne på turen.

Dag 7 – Kollektiv, landsby, skole og khat-plantage

Tidlig morgenstart for at køre til Lalibela. Den første del af vejen forløber langs Tana-søens østlige bred. Måske kommer vi også til at se storke, der går på jagt i vådområderne omkring søen. Få kilometer før Wereta drejer vi fra og fortsætter derfra i retningen af Debre Tabor.

Awra Amba-kolonien, der er kendt i hele Etiopien, og den skal vi besøge. Ideen bag det kibbutz-lignende kollektiv er meget enkel: Alle mennesker er ligestillede, uanset køn og religiøs baggrund. Der er tale om et socialt eksperiment, som viser en anden mulig vej i et meget konservativt land, hvor skellene mellem kønnene og de forskellige religionsgrupper er store.

Stop i en landsby, der modtager fødevarehjælp, for at tale med nogle lokale om deres liv. Her hører vi om undervisningsforholdene fra en lærer på en skole.

Frokosten spises i Debre Tabor, hvorefter vi forsætter mod Lalibela. Vejen fører igennem et bjerglandskab med fascinerende udsigter over dybe afgrunde og høje plateauer. Undervejs vil der være tid til at strække benene og tage et enkelt billede eller flere.

Inden ankomst i Lalibela stopper vi også ved en af områdets mange khat-plantager og taler med en khatproducent.

Dag 8 – Lalibelas klippekirker

Lalibela, der ligger i en højde af 2500 meter, er en af Etiopiens helligste byer. Her findes i alt elleve kirker fordelt over tre områder. Det specielle ved dem er, at de ikke er opført i sten, men direkte hugget ud af klippen.

Fire kirker, Medhane Alem, Bet Mariam, Bet Amanuel og Bet Giyorgis, er helt fritstående, mens andre er delvist fritstående eller hugget ind i klippen, så de egentligt ligner hulekirker. De forskellige områder er forbundet med hinanden igennem overjordiske gange og underjordiske tunneller.

Dag 9 - Lalibela -  kaffeceremoni

En dag er for lidt til at opleve Lalibelas klippekirker, så vi fortsætter i dag med Skt. Georg kirken og Nakuta Lab klosteret. Efter frokost skal vi opleve en lokal kaffeceremoni.

Dag 10 – Addis Ababas marked

Så er det ved at være tid til at sige farvel til dette spændende land, og vi tager tidligt et indenrigsfly til Addis Ababa.. Her bruges tiden bl.a. på at tage til Mercado – Afrikas største marked. Et fantastisk virvar af boder, hvor man kan købe stort set alt.

Herefter spiser vi afskedsmiddag, inden vi i god tid tager ud til lufthavnen og flyver hjemad lidt før midnat.

Dag 11 - Hjemrejse

Ankomst i Stockholm kl. 06.40, hvorefter vi flyver til København. Vi lander i København kl. 8.55.