Byvandring langs Superkilen på Ydre Nørrebro

Få nye indspark til din undervisning på en tur langs Superkilen på Ydre Nørrebro i København.
12. april 2018

Superkilen er et offentligt parkområde, der ligger på Ydre Nørrebro i København. Området fylder 30.000 m2 og består af tre dele med tre forskellige funktioner. Parken er designet af arkitektgruppen Superflex i samarbejde med Arkitektfirmaet BIG. Et projekt, der har opnået international berømmelse og som har vundet flere priser.

Projektet er en del af Københavns Kommunes kvarterløft af Ydre Nørrebro, og tanken er at give området et løft ved at tilføre byudvikling på et højt internationalt niveau til inspiration for andre byer og bydele. I beskrivelsen af projektet er der lagt vægt på at Nørrebros etniske mangfoldighed tilgodeses, og derfor er der bl.a. placeret genstande, som er importeret fra forskellige dele af verden, med tanke på at repræsentere de mere end 50 nationaliteter, der bor i området.

Tag med på en vandring langs Superkilen. Undervejs vil vi se på de forskellige områders funktioner og diskutere, hvorvidt man kan invitere forskellige segmenter af befolkningen til at anvende parken ved at opstille forskellige genstande. Hvad kan byrum være med til at skabe? Hvordan går lokalbefolkningen til området? Hvad betyder det for et område at blive udpeget som ghetto? Hvordan kan tekst og symboler i byrummet være med til at sige noget om hvem der bor i området? Og hvordan skabes og udvikles vores identiteter i samspil med andre?

Vi slutter turen af med et kig på Nørrebroparken, ”Little Berlin” og Jægersborggade.

Tidspunkt: Torsdag den 12. april 2018 kl. 16.30 - 18.00

Mødested: Foran Føtex ved Nørrebro Station (Mimersgade 124)

Deltagerantal: 25 personer

Kontaktperson: Ditte Marie Pagaard. Lektor på Læreruddannelsen UCC og medlem af Geografforbundets styrelse: Telefon: 41 89 76 81

Pris og tilmelding: Deltagelse er gratis. Du behøver ikke være medlem af Geografforbundet for at deltage i dette arrangement.