Tag på skattejagt i sundtoldsbyen Helsingør!

Nyhed oprettet den 05. august 2020

'Find vej i Helsingør' er en foto-orientering med quizopgaver - en slags skattejagt, der bringer dig gennem sundtoldsbyen på jagt efter poster og de skjulte historier i bybilledet.

Geografforbundet har i samarbejde med Helsingør Ski- og Orienteringsklub samt Dansk Orienteringsforbund udarbejdet folderen, som fører dig rundt til 20 poster i byen. Print kort og fotoposter. Find vej, find ud af, hvilket motiv du ser i bybilledet og indsæt billedets bogstav, så posterne tilsammen danner en kort sætning. Til hver post får du noget at vide om stedet. Har du mobilen med, kan du hente quizruten på www.findveji.dk og teste din viden om Helsingørs geografi og historie.

Foto-orienteringen er egnet både til skoleklassen, der vil lære at læse byrummet og forstå, hvorfor Helsingør ser ud, som den gør. Hvorfor hedder det Munkegade, Brostræde og Hestemøllestræde? Hvordan så Helsingør ud i middelalderen? osv. Få inspiration til skolebrug her: http://www.findveji.dk/introduktion/for-skoler-og-klubber

Også til turisten, der besøger byen, og til de lokale, som gerne vil kende deres by noget bedre.

Rigtig god tur!

Bag "Find vej i Danmark" står Dansk Orienterings-Forbund, støttet af Nordea-fonden, Naturstyrelsen, Friluftsrådet og Danmarks Idrætsforbund.

Du kan læse mere om Findvej-projektet i Geografisk Orientering nr. 2/2014, side 39-41. Husk at medlemmer kan læse GO digitalt  på http://geografforbundet.dk/subpage.html?pageid=10228

Eller se andre ruter på http://www.findveji.dk. Bl.a. kan du prøve "Findveji Glyptotekskvateret", som Geografforbundet også har udarbejdet.