Fattigdom - Skriv til avisen

Nyhed oprettet den 10. august 2010

En verden i fattigdom – deltag i en fortælleraften som optakt til et spændende undervisningsforløb om avisskriveri!

2010 er EU's fattigdomsår, og det betyder, at der burde være ekstra meget debat om, hvordan fattigdom ødelægger hverdagen for mange europæere, og at vi burde være i fuld gang med at bekæmpe fattigdommen i Europa.

Hvor mange initiativer der er sat i gang, deres tyngde og i måske i særlig grad, hvad man skal gøre for at mindske fattigdommen, afhænger selvfølgelig af hvem man spørger.

Oplagt er det under alle omstændigheder at arbejde med fattigdom i geografiundervisningen, fordi faget, som det er beskrevet i faghæftet, beskæftiger sig med forudsætningerne for levevilkår i Danmark og den øvrige verden, fordi det handler om at forstå den verden, der omgiver os, og ikke mindst fordi det handler om at eleverne får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i relation til menneskets samspil med naturen.

Set ud fra et pædagogisk synspunkt vil arbejdet med fattigdom i Europa måske have nogle fordele, frem for at arbejde med det på globalt plan. Det kunne i hvert fald tænkes, at eleverne ville have lettere ved at relatere sig til nogle problemstillinger der udspiller sig i Danmark, evt. gennem et arbejde med den fattigdom de måske ser i bybilledet eller gennem et arbejde med nogle aktuelle avisartikler der tager afsæt i noget eleverne kender fra deres dagligdag.

Fortællerarrangement – hvordan kan billeder fortælle historier om fattigdom?

Et arbejdet med fattigdom i geografiundervisningen kan dog også foldes ud i et større perspektiv, og det har vi valgt at sætte lys på gennem en fortælleraften med to fotojournalister, der netop har udstillet deres personlige projekter ved Copenhagen Photo Festival.

I samarbejde med Læreruddannelsen Zahle, inviterer Geografforbundet til et fortællearrangement ,hvor fotojournalisterne Jonathan Bjerg Møller og Miriam Dalsgaard fortæller om deres projekter om migration fra land til by, mega cities og befolkningens kamp mod fattigdom i Dacca i Bangladesh og slummen i Pumwani i Nairobi i Kenya.

I deres fortællinger vil de bl.a. komme ind på, hvordan man menneskeliggør historier gennem fotos, og hvordan man som fotograf sørger for at opretholde en værdighed i billederne, uden at den barske historie går tabt.

Arrangementet foregår: tirsdag den 14. september kl. 17 på Læreruddannelsen Zahle, Linnésgade 2, 1361 Kbh. K. og er gratis. Tilmeld dig på Geografforbundets hjemmeside , eller til Lise Rosenberg på lr@geografforbundet.dk senest den 6. september.

Skriv jeres egen skoleavis om fattigdom

Vi forestiller os, at arrangementet bl.a. kan fungere som inspiration til de lærere, der tænker på at melde sig til Ekstra Bladets aviskonkurrence, der ligger i ugerne 43, 44 og 45.

Du vælger selv hvilken uge I vil deltage.

Temaet for efterårets aviskonkurrence er fattigdom og går i korte træk ud på, at eleverne skal producere deres egen avis. Avisproduktionen giver således eleverne mulighed for at udforske og forstå fattigdomsrelaterende problemer i forbindelse med deres produktion af avisen som efterfølgende trykkes i 1000 eksemplarer og leveres på skolen – gratis. Tanken er herefter at eleverne omdeler aviserne i lokalområdet og derigennem handler aktivt.

Læs mere om konkurrencen, som foregår i samarbejde med IBIS på: http://ekstrabladet.dk/skole_forside/redaktionen/aviskonkurrence/article1201888.ece#ixzz0rhhLx17h Det er også her,  du tilmelder dig og din skole.

De regionale kontaktpersoner i Storkøbenhavn og fagudvalget.