Geografisk Orientering 6/2007

Galathea 3-ekspeditionen

I 2006-2007 gennemførtes Galathea 3-ekspeditionen. Over 52.000 sømil sejlede ”Vædderen” gennem verdenshavene med mange forskere, mediefolk og skoleelever ombord. Galathea 3-ekspeditionen var den tredje i rækken, og skulle dels gennemføre et stort skibsbaseret forskningstogt, dels slå et slag for naturvidenskab – især overfor skoler og gymnasier.

Ekspeditioner og forskning i tropesol eller arktisk kulde har altid været en del af geografiens fascination og håndværk. Derfor havde mange af projekterne på Galathea 3 ikke overraskende deltagelse af geografer eller et kraftigt islæt af geografi. Mange projekter blev gennemført af forskere fra det nye Institut for Geografi og Geologi ved Københavns Universitet og præsenterer spændvidden i instituttets arbejde. Lige fra geologers fossilforskning til kulturgeografiske analyser af isolerede øsamfunds bæredygtighed.

Dette er det første af to temanumre, der bringer beretninger om såvel udvalgte forskningsprojekter, som var med på Galathea 3-ekspeditionen. Såvel land- som skibsbaserede. Dette nummer præsenterer fakta om Galathea 3-ekspeditionen samt de tre ø-projekter, der udgjorde CLIP projektets arbejde på Salomonøerne. Derudover omtales et projekt om forhistoriske marker i Perus ørken, som Nationalmuseet var ansvarlig for. Velkommen ombord og GO rejse!