Geografisk Orientering 5/2023

Rewilding

Forestil dig, du er på tur i skoven. Du træder forsigtigt udenom de store lorte, der ligger på stien hvor du går. Da kommer du til en lysning, hvor du standser for at spejde efter nogle af skovens beboere. I det fjerne der ser du dem - elefanter – de store dyr bevæger sig over de lysåbne arealer imens de græsser og tramper. Det er et vildt syn. Naturområdet her er blevet rewildet.
Det virker som fri fantasi, at sådanne dyr skulle kunne ses i Danmark. Det er dog, blandt meget andet, hvad der er foreslået, når der bliver diskuteret bevarelse og genopretning af naturområder med megafauna – såkaldt rewilding.
I denne udgave af Geografisk Orientering dykker vi ned i perspektiverne og diskussionerne bag begrebet rewilding. Vi kigger på hvordan det udføres i Danmark i dag, de etiske dilemmaer forbundet med rewilding, samt nogle af de drømme og tanker der er for den danske natur.
Camilla Fløjgaard og Rasmus Ejernæs sætter rammen og åbner temaet ved at definere begrebet rewilding og de problematikker det forsøger at svare på. Herefter dykker Christian Gamborg, Frank Søndergaard Jensen og Peter Sandøe ned i de natursyn der er til stede omkring rewilding, og hvordan det påvirker de væsentlige værdispørgsmål der dukker op i debatten om dette.
Med denne indføring i begrebet rewilding, og hvordan man kan betragte debatten om det, ser vi på tre rewildingprojekter i Danmark. Først fortæller Morten DD om Molslaboratoriet, og deres rewildingprojekt i Mols Bjerge med heste og kvæg som er i gang på syvende år. Derefter fortæller Rasmus Mohr Mortensen om bæverens genindførelse i Danmark og hvordan den har påvirket det danske landskab efter 25 år i den frie natur. Dernæst beretter Lene Bech Sanderhoff om et vildskovsprojekt ved Svanninge bakker, og fortæller om det liv, der eksisterer i en lort, og hvordan det, og de store dyr gavner vores natur og biodiversitet. Denne artikel har fokus på at blive brugt som undervisningsmateriale.
Derefter udfolder vi debatten om rewilding fra forskellige perspektiver. Kim Rasmussen er dyrlæge og fortæller om sit perspektiv på rewilding, samt hvad en dyrlæge bidrager med ved udsætning af store dyr i naturen. Dernæst fortæller Annesofie Bjerre fra Friluftsrådet om behovet for at skabe en varieret og bæredygtig natur, der også sikrer de bedste rammer for fremtidens friluftsliv i Danmark.
Til sidst beretter Andreas Vermehren Holm om fremtiden og visionerne inden for rewilding set fra rewilding-biologerne Kolbrún í Haraldsstovu og Jens-Christian Svennings perspektiv. Fra en scene på Bloom Festival 2023 sætter de ord på deres frustrationer og drømme ved rewilding på Færøerne og i Danmark.

God (vild) jul og god læselyst fra hele redaktionen!

Du skal være logget ind for at læse bladet.
Ikke medlem? Bliv medlem