Geografisk Orientering 5/2013 Blandet indhold

Den første artikel tager os med på droneflyvning i Grønland. Her præsenterer Stephan Mølvig os for droners potentiale som geografisk feltmetode. Og med rette forstår man, hvorfor droner er det helt nye samtaleemne, og hvorfor de spås store muligheder inden for feltarbejde.

Vi skal også en tur på havnen – Peter Astrup Madsen introducerer os for det store havneudviklingsprojekt, der finder sted på Aarhus Havn, og som i øvrigt karakteriserer mange havnemiljøer andre steder i Danmark. Herefter vender vi blikket mod byen.

Michael Helt Knudsen har skrevet en spændende artikel omkring fem overraskende myter vi ofte forbinder med urbanisering i det globale syd. Vi skal også læse om urbane haver eller ’urban gardening’, som er et modefænomen, der er udsprunget i mange storbyer.

Ditte Brøgger tager os med til Nørrebro, og introducerer os til dette relativt nye fænomen i København. I tråd med tankerne omkring urbane haver, har Taja Brenneche skrevet en fin artikel om ’madspild’. Ligeledes et varmt emne, der jævnligt er på de politiske dagsordener.

Vi har også klima på spisesedlen – i to små artikler præsenteres vi først for et af Københavns Universitets nye flagskibe – en helt ny klimauddannelse – en af kræfterne bag denne nye uddannelse er, Kjeld Rasmussen, som vi følger op på med et miniportræt skrevet af Rasmus Skov Olesen. Kjeld Rasmussen er desuden også en af hjernerne bag gymnasiereformen, og har netop holdt 40-års jubilæum ved Københavns Universitet.

Vi bringer også en opfølgende artikel omkring kulturgeografen Gudmund Hatt, skrevet af Henrik Gutzon Larsen. I sidste nummer (GO4) bragte vi en artikel om kvinden bag Gudmund Hatt, og i dette nummer bringer vi altså en artikel, der kommer lidt tættere på selve manden. Endelig har Martin Poulsen begået en lille fin artikel med refleksioner omkring hans rejse og mødet med "argentineren".

Udover GeoMix artiklerne og de faste klummer, bidrager Geografforbundets styrelse med en beretning fra geografweekenden på Samsø samt vinderen af prisen for bedste bachelorprojekt.