Geografisk Orientering 5/2010

Storbritannien - udvikling og afvikling

De tider er forbi, hvor Storbritannien var kendt som "Imperiet hvor solen aldrig går ned" og "Verdens værksted". Men et glimt af storheden vil nok genopstå, når den olympiske flamme kommer til at brænde i London i 2012. I dette nummer kan man følge imperiets historiske udvikling og geografiske udbredelse fra Europa til Amerika, Afrika og Asien. Verdens førende industrination blev med tiden til industrialiseringens kirkegård.

Storbritannien har været foregangsland inden for byudvikling og byplanlægning, og de planlægningsmæssige problemer i forbindelse med olympiaden i London, gør en af artiklerne rede for. Temadelen afsluttes med en præsentation af ørigets brogede vejrsituation.

Bhutan er højt oppe på listen over verdenssamfundet "lykkeindeks", som nr. 8 hvor Danmark ligger i front (2004). Dette på trods af, at 31 % af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen. Geografforbundet har nyligt haft en studietur til Bhutan, hvorfra der bringes en række indtryk. Nummeret indeholder også en rejsebeskrivelse fra Transylvanien.

Månedens link giver inspiration til kortmaterialer og billeder i forbindelse med olympiaden i London i 2012.