Geografisk Orientering 4/2007

New Zealand - Natur og ressourcer

New Zealand har så meget at byde på for geografer, at det blev til hele to temanumre. GO nr. 2 handlede om befolkning og turisme, mens dette nummer sætter fokus på naturgeografiske problemstillinger.

En geologisk artikel er ikke til at komme uden om i dette land, som på Nordøen byder på vulkanisme og på Sydøen, gletsjerformede bjerge. Der er tale om et landskab i konstant forandring. Senest den 18. marts i år kollapsede dele af kratersøen i Mt. Ruapehu, og sendte en mudderstrøm ned over nationalparken, så nogle af vandreruterne måtte lukke.

Midt i 1980’erne afskaffede New Zealand den offentlige landbrugsstøtte fra det ene år til det andet. Det medførte voldsomme forandringer, som har været genstand for stor interesse udefra. Artiklen herom er spændende læsning – især set i lyset af de aktuelle reformer af EU’s landbrugspolitik.

Vi belyser også konsekvenserne af den isolerede beliggenhed for økosystemerne, som trues af invasive arter. Artiklen bygger på et geografisk feltstudie af Sydøens vegetation med brug af luftfoto og GIS. Endelig kan et temanummer om New Zealands natur od ressourcer ikke undgå at indeholde en artikel om New Zealand 14 smukke nationalparker, der udgør en vigtig ressource i turistbranchen.

Sidst i bladet findes en artikel fra et af verdens andre vulkanske områder, nemlig den græske vulkanø, Nisyros på den hellenske øbue. Så det er et glødende nummer af GO, der venter dig!