Geografisk Orientering 3/2011

Danmark til Ejderen - hvorfor? Geografweekend 2011

På dette års geografweekend drager vi til Sydslesvig for at besigtige det gamle danske land. De fleste kender nok til udtrykket: "Danmark til Ejderen", som stammer fra Ejderpolitikken i 1842. Men hvad er det med den Ejder, som er så vigtigt? Og hvorfor var det lige der, at danskerne ønskede landegrænsen skulle trækkes?

Nummeret her tager jer med på en spændende rejse tilbage i den danske geografi og historie, som giver svar på, hvorfor vores grænse ligger, hvor den gør i dag. Den politiske geografi bag den bølgende grænse mellem Danmark og Tyskland siden middelalderen giver ikke kun indsigt i det udenrigspolitiske spil, men også indsigt i den spirende nationalstatsdannelse, som var en del af spillet.

Slesvig har gennem tiden været et centralt område i den internationale handel med hærvej, kanaler og købstæder. En artikel beskriver Slesvigs Erhvervsgeografi i historisk perspektiv. Nummeret lægger desuden op til vores besøg i området med tre artikler om Dannevirke, Slesvig by og Ejderkanalen.

Det slesvigske spørgsmål kan være svært at få hold på. Følgende historie fortælles om den britiske dronning Victoria, der gerne ville forstå problemet, og spurgte sin premierminister Palmerston, hvordan det hang sammen. Han svarede: Der er kun tre mennesker, der forstår det slesvig-holstenske problem. Den første er hertugen af Augustenborg, men han er død, den anden er en tysk professor, men han er blevet sindssyg af det, og den tredje er mig – og jeg har glemt det.