Geografisk Orientering 3/2006

Danmark på miljøfronten - ren energi

Årets Geografiweekend skal handle om ren energi. I løbet af weekenden vil vi se og opleve, hvordan miljørigtig energi anvendes forskellige steder og på forskellige virksomhederi. Vi kender alle historien om, hvordan Danmark gennem en visionær energipolitik er blevet et af de førende lande på verdensmarkedet indenfor vindmølleteknologi. En udvikling som ikke blot har ført til eksport af teknologien, men også har givet beskæftigelse til udkantsområderne. Historien går under betegnelsen ”det danske vindmølleeventyr”. Hvad de færreste ved er, at udviklingen startede helt tilbage i 1891, hvor en visionær højskolelærer på Askov Højskole byggede den første strømproducerende vindmølle. Weekenden skal naturligvis holdes i Askov, hvor vi skal høre mere om Poul Lacour og hans opfindelser.

Også på andre fronter kan Danmark noget specielt – biogas, kraftvarme og brintenergi. Dette og næste nummer af Geografisk Orientering sætter fokus på vedvarende energi, og på om vi virkelig er – på miljøfronten?