Geografisk Orientering 1/2012

Paraguay

Dette nummer af GO sætter fokus på Paraguay, der som et af de få lande på kontinentet ikke har adgang til havet. De to forfattere af temaartiklerne besøgte Paraguay i 2010 for med støtte fra Danidas Oplysningsbevilling at indsamle informationer om landets demokratiske, økonomiske og sociale situation. Disse oplysninger gives nu videre til jer læsere i fem temaartikler.

Der lægges ud med en introduktionsartikel om landets naturgeografi samt om befolknings- og erhvervsforhold. Næste temaartikel handler om den politiske og økonomiske udvikling samt konsekvenserne frem til i dag, hvor der hersker demokrati, efter mange år med militærstyre og diktatur. Paraguay var i øvrigt det første land i Sydamerika, der løsrev sig fra det spanske kolonistyre i 1811.

Paraguay har altid haft en åben indvandrerpolitik og har taget imod mange både religiøse og politiske minoriteter, herunder medlemmer af trossamfundet Mennonit. En temaartikel beskriver, hvordan tysktalende mennonitter grundlagde en koloni i Chaco-ørkenen i 1. halvdel af det 20. årh.

Landskabet omfatter både områder med frodig regnskov og tørre savanneområder. Bjerge er der kun få af, hovedsagelig i den østlige del af landet. Flere af landets store floder løber sammen mod syd og skaber gigantiske vandfald med mulighed for udnyttelse af vandkraft.

I kan læse om Itaipú-dæmningen, som Paraguay byggede i samarbejde med nabolandet Brasilien og som huser verdens største vandkraftværk. Vi får belyst de energimæssige konsekvenser for Paraguay. Hvor omfattende sådanne konsekvenser også kan være for lokalbefolkningen illustreres i en afsluttende temaartikel, hvor udgangspunktet er et andet dæmningsbyggeri, lidt længere mod syd på grænsen til Argentina. Her har kultur og natur taget et opgør med hinanden med det resultat, at nationaløkonomiske hensyn har vundet kampen på bekostning af nærmiljøet.